کد مطلب:315485 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

امام صادق
امام صادق (علیه السلام) عقل ابداعگر و اندیشمند اسلام و چهره ی بی مانند دانش بشری، همواره از عمویش عباس تجلیل به عمل می آورد و با درود و ستایشهای عطرآگین از او یاد می كرد و مواضع قهرمانانه اش در روز عاشورا را بزرگ می داشت. از جمله سخنانی كه امام درباره ی قمر بنی هاشم فرموده است، بیان زیر می باشد:



[ صفحه 44]



«عمویم عباس بن علی (علیهما السلام) بصیرتی نافذ و ایمانی محكم داشت. همراه برادرش حسین جهاد كرد، به خوبی از بوته ی آزمایش بیرون آمد و شهید از دنیا رفت...». [1] .

امام صادق (علیه السلام) از برترین صفات مجسم در عمویش كه مورد شگفتی اوست چنین نام می برد:

الف - «تیزبینی»: تیزبینی، پیامد استواری رأی و اصالت فكر است و كسی بدان دست پیدا نمی كند، مگر پس از پالودگی روان، خلوص نیت و از خود راندن غرور و هواهای نفسانی و عدم سلطه ی آنها بر درون آدمی.

تیزبینی از آشكارترین ویژگیهای ابوالفضل العباس بود. از تیزبینی و تفكر عمیق بود كه حضرت به تبعیت از امام هدایت و سیدالشهداء امام حسین (علیه السلام) برخاست و بدین گونه به قله ی شرف و كرامت دست یافت و خود را بر صفحات تاریخ، جاودانه ساخت. پس تا وقتی ارزشهای انسانی پایدار است و انسان آنها را بزرگ می شمارد، در برابر شخصیت بی مانند حضرت كه بر قله های انسانیت دست یافته است سر بر زمین می ساید و كرنش می كند.

ب - «ایمان استوار»: یكی دیگر از صفات بارز حضرت، ایمان استوار و پولادین اوست. از نشانه های استواری ایمان حضرت، جهاد در كنار برادرش ریحانه ی رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) بود كه هدفش جلب رضایت پروردگار متعال به شمار می رفت. و همانطور كه در رجزهایش روز عاشورا بیان داشت از این جانبازی كمترین انگیزه ی مادی نداشت و همین دلیلی گویاست بر ایمان استوار حضرت.

ج- «جهاد با حسین (ع)»: فضیلت دیگری كه امام صادق (علیه السلام) برای



[ صفحه 45]



عمویش، قهرمان كربلا، عباس (علیه السلام) نام می برد، جهاد تحت فرماندهی سالار شهیدان، سبط گرامی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) و آقای جوانان بهشت است. جهاد در راه آرمان برادر، بزرگترین فضیلتی بود كه حضرت ابوالفضل بدان دست یافت و نیك از عهده ی آزمایش به درآمد و در روز عاشورا قهرمانیهایی از خود نشان داد كه در دنیای دلاوری و شجاعت بی مانند است.


[1] ذخيرة الدارين، ص 123 به نقل از عمدة الطالب.